tunnel & LICHT
Er zullen altijd wel lieden zijn die wat meewarig hun hoofd blijven schudden. Want wat kan mannen nu bezielen om zich te storten op hun hobby aks bijvoorbeeld treintjes, menigeen zou daar grote moEite mee hebben. Er mee rijden is een ding, verzamelen een andere en een derde heeft veel plezier aan het zelf bouwen van originele modellen in een kleinere schaal. Want 1 op 1 is niet voor eenieder weggelegd, en een schaalmodel zorgt ervoor dat je in het klein die groten bij elkaar kunt gaan scharrelen.
En wanneer er wordt gesproken wordt over een ‘bakkie’, een ‘hippel’ of de ‘blokkendoos’ of stomweg wat nummers als 1100, 1200, 1300, 1500 dan wel 1000 welke als Beel door het leven is gegaan. Die minister had een kaal hoofd en ook dat type 1000 had een glad, grijs hoofd. En niet vergeten de FYRA, een Italiaans ontwerp wat zich kenmerkte door de ‘Franse slag’ waarmee deze treinen in elkaar gesleuteld waren, of liever gezegd geknutseld. En wanneer ik me dan bezig houd met het inventariseren van wat Grootspoor allemaal in de winkel heeft staan, dan ben ik niet alleen in mijn element, maar dan kan ik me ook uitleven op al die modellen die te wachten staan om op een zeker moment van eigenaar te gaan wisselen.
Want ook rails en wissels behoren tot het geheel, naast geluiden die langs digitale weg ervoor zorgen dat het elektrisch aangedreven model met een karakteristiek geluid al en stomend door een tunnel waar dan wel een eind in de vorm van licht aan komt niet alleen rondjes draait, maar ook nog eens verschillende goederenwagens langs een laadperron laat legen. Licht aan het einde van een tunnel , waar menigeen momenteel naar snakt.
Dus voor vandaag wat beelden zonder tunnel laat staan voor een visie op de huidige tijd want nog even en we laten 2020 voor wat het is: 2020!
Laatste 15 Reacties