HOOGTE & diepte… Deel III
Het klokje van zeven uur: dat betekent reveille. Althans, voor die tijd was Kees reeds wakker, lag ik nog in dromenland en had Michael alle tijd om zichzelf wakker te porren. Drie mannen, drie dagen onderweg en ook voor vandaag staat er nog het een en ander volgens onze reisleider op het programma. Dat kun je nu eenmaal met een gerust hart aan Michael overlaten. De Vulkan-express en de Brohntalbahn zullen ons het genoegen bereiden om met een boemelexpress over de smalspoorwegen naar ginds en weer terug gaan brengen. Dat de ietwat norse dieselmachinist zich van deze schone taak weet te kwijten, dat de conducteur diverse taken in zijn uitgebreide vrijwilligerspakket voor zijn rekening neemt, van overweg beveiliger tot de man die kaartjes kaartjes knippen kan, van uitlegger tot hap- en drankjesverkoper, dat zelfs in Duitsland mensen zijn die van het bestaan van Grootsppor op de hoogte zijn door de aanschaf van ooit een enkele wagon, dat alles doet geen afbreuk aan het feit dat wij ons in een uitgelezen gezelschap bevinden, waarbij de gereserveerde wagon een hoog gehalte aan grijze duiven mag gaan vervoeren. Dat het rijtuig waarin wij ons bevinden zich ooit in Interlaken aan de Seilbahnstrecke achter een tandradlocomotief omhoog heeft laten sleuren, is de kennis die de conducteur annex alleskunner ons duidelijk weet te maken. Het dieseltje boemelt over de rails, een twaalfcylinder tellende motor sleurt ons omhoog en het zijn diverse viaducten waardoor de geringe diepte ons van de nodige punten weet te voorzien, waardoor deze trip zich met name door die eerder genoemde HOOGTE- en diepte… als zodanig deze reis laat omschrijven. Ook figuurlijk gesproken is het een en ander gepasseerd, maar dat is van een totaal andere klasse. De weg waarlangs wij boemelen reist gelijktijdig met ons mee, de tunnel is even later een verrassing, gelijk wij gisteren op de reis langs de Rijn ook op verschillende tunnels werden getrakteerd. Een desolaat station, een ruimte om te toiletteren, de sleutel waarmee die ruimte werd geopend en na afloop werd gesloten en uiteindelijk op het hoogste punt aanbeland alwaar de koffie met taart (hausgemacht) ons wist te verleiden om het genoegen op een bepaalde manier af te ronden. Dat de vulling enigszins in de buurt kwam van de tompoucen die de HEMA geregeld in de aanbieding heeft, dat was geenszins een keerzijde in deze. Maar… in de wetenschap dat aan alles vroeg of laat nu eenmaal een einde komt, plaatste ons voor een dilemma. Wel of niet nog een Rijnreis maken” Een heen en weertje naar Bonn met een boot of… aan de kuierlatten trekken en ons voorbereiden op een terugkeer naar huis” Wij kozen voor dit laatste, echter niet eerder dan een blik te werpen in de loods die nog het een en ander voor ons in petto had. Wat rondwandelen over het terrein, een blik werpen op die stoomlocomotief die ons wachtte, het uitgebrande exemplaar dat mogelijk in een andere tijd als plukloc heeft gediend en nog zo het een en ander dat, achteraf beschouwd, de laatste prikkels van ons driedaags avontuur zou gaan bepalen. Want een avontuur in het avonduur was het in zekere zin wel degelijk geweest. Niets moest, en tijd was in dit gebeuren een relatieve bezigheid. Eten, slapen, praten en genieten was een vanzelfsprekendheid, bier een aangename afleiding, schnapps en cola dan wel fanta een belevenis en waar de schnitzels zich konden verheugen op de weg die zij later bewandelden, ach in zekere zin kon het allemaal niet op. Dat de man die dit allemaal voorschoten kan zich steeds meer bewust werd van het feit dat de beurs steeds lediger werd, ook daar had hij op voorhand rekening mee gehouden. Nog tanken in Duitsland, die kurven met een zelf bijsturende Audi, het circuit dat zich 27 kilometer verderop bevond (Nurburgring) en dat wij hetzelfde traject reden waar wij eerder met de diesel hadden gereden, maakt de afsluiting toch wel heel bijzonder. Dank dus Kees, dank dus Michael, dank dus Audi, de reizen, de treinen en niet in de laatste plaats Koblenz dat ons door
een bijzondere nachtrust wist te bekoren!
Laatste 15 Reacties