Bas Loosekoot

Toch zo’n kleine vijftig wezens/mensen/personen *  die zich de moeite hebben getroost om zich te vervoegen in een bovenzaal van Koek&Bier, dan wel Koekenbier. Een gerenommeerd etablissement, waarbij de toenmalige grandeur nog enigszins te ontdekken valt, alvorens de Noorse buffetten de nedergang hebben ingeluid. Koekenbier heeft iets weg van vergane glorie en doet er alles aan om een tent te zijn om iets van de oude roem op een andere leest te gaan schoeien. En dat bevalt me eigenlijk wel, niet opgedirkt hoeven te zijn en heel casual gekleed een presentatie van Bas Loosekoot in die duidelijk verwarmde boven zaal mee te mogen maken. Niet alleen is Koekenbier in de tijd stil blijven staan, maar ook de warmte dan wel de kou zijn van invloed op de zalen daarboven. Airco is iets dat nog niet in deze tent is doorgedrongen… Maar dat alles verdwijnt wanneer Bas over zijn project aan het vertellen gaat. Zijn presentatie is getiteld: ‘Private lives in public places.’ Een titel die straks wellicht ook de titel van het te verschijnen boek zal gaan dragen, waarbij vormen van crowdfunding niet uitgesloten zijn, maar de voorintekenlijsten nu reeds aanwezig zijn. Voor dit jarenlange project fotografeerde Bas in negen snelgroeiende wereldsteden te weten Mexicostad, Lagos, Londen, New York, Seoel, Hong Kong, Sap Paulo en Mumbai menselijke ontmoetingen op drukke knooppunten. Wat het werk van Bas zo bijzonder maakt, is dat hij constant gebruik heeft gemaakt van flitsers, waardoor zijn werken een bijzonder eigen ’touch’ hebben gekregen. Als uitgangspunt van jaren geleden was zijn nieuwsgierigheid toen hij ontdekte dat steeds meer mensen naar de stad trokken en het platteland steeds leger werd. Deze vorm van urbanisatie heeft niet alleen grote gevolgen voor de inwoners en het leven in deze wereldsteden. De vragen waar Bas een antwoord op hoopte te vinden waren onder andere de vraag hoe mensen in overbevolkte gebieden op elkaar reageren, wat laten zij van zichzelf zien in hun gedrag en ontmoetingen met andere mensen” Wat doet dat met hun persoonlijke ruimte en gevoel van privacy” Zijn steden wel goed ingericht op deze bonte meltingpot van mensen” Wezenlijke vragen die Bas veelal omschrijft als interessant. En juist dat interessante van hem maakt ons nieuwsgierig naar de beelden die Bas ons vanavond voor zal gaan schotelen. En dan is het toch heel bijzonder dat wij als fofocafegangers al eerder met zijn werk hebben mogen kennismaken. Niet alleen in Alkmaar, maar ook in Den Haag en niet te vergeten in Naarden. Waar Bas al eerder groot heeft uitgepakt. Bas werkt op de grens van fotografie en cinematografie. Heeft dan ook grote belangstelling voor het filmwerk gezien de manier waarop hij zijn beelden als het ware tot ‘frozen moments’ weet te verheffen. Zijn ‘stills’ die hij ooit heeft genomen voor de film ‘De Eetclub’ naar een bestseller van Saskia Noort, zijn hier ‘stille’ getuigen van… Maar laat ik niet te veel aan de loop gaan met mijn invulling van de persoon Bas die, meerdere vormen van bescheidenheid tot zijn beschikking heeft. Naast een boeiend spreker, een belangrijk fotograaf ook nog eens een belangrijk denker blijkt te zijn, niet alleen met oog voor detail, maar ook voor vertelkunst naast een grote interesse voor sociologie en filosofie. Daar een wonderschone mix van weet te maken en daardoor een publiek voor zich had, wat aan zijn lippen gekluisterd bleef. Dank Bas voor dit delen en C U later!

  • staat dit keer voor een gender neutrale benadering, opdat niets de lezer wat dat betreft in de weg kan staan…


    iGer.nl


    iGer.nl


    iGer.nl


    iGer.nl