Breda deel 2: P A M F L E T

P A M F L E T Langzaam tekenen zich de contouren af van een nieuwe orde. Vrouwen besturen nu de machtigste economische instituties ter wereld en spelen superhelden in Hollywoodfilms. XXXXXX Piet is niet zwart meer, en straten worden niet alleen meer naar ‘witte mannen’ vernoemd. Romanschrijvers wijzen resoluut de hokjes man en vrouw van de hand, en popzangers noemen zichzelf genderfluide.

Met andere woorden: Breda Photo kent een viertal uitgangspunten te weten: Economie op weg naar een nieuw begin of onvermijdelijk verval? Politiek: Nieuw engagement of desintegratie. Samenleving: meer gelijkheid of een identiteitscrisis? Cultuur: smeltkroes en nieuw engagement. “Wij staan nu samen aan een nieuw begin, een nieuwe wereld wacht op jou en mij”, stelt Aladdin in Disney 1992. Het geeft de insteek weer van Breda Photo 2020, waar van alles schijnbaar op de helling wordt geplaatst. Genderneutraal, covid 19, economische rampspoed, het vluchtelingenprobleem, complete volksverhuizingen en de nodige oorlogen waarbij de macht van de een ten koste van het lot van de ander gaat, de man met de grootste mond overtuigt is van zijn eigen kunnen en daar op termijn zorg draagt voor de nodige wrange vruchten.

Gewaarschuwd deel 2

En waar de een roept om meer inspraak, regeert de ander met harde hand en verdwijnen tegenstanders in cellen, voor zover zij niet met de dood worden geconfronteerd. En alle zijden keren zich terdege tegen dat andere, maar ijzer laat zich nog steeds niet door handen breken. En waar erupties zich in demonstraties uit de hand dreigen te lopen, brandhaarden worden achtervolgd door uit de hand gelopen bosbranden, wanneer bladeren niet worden opgeruimd en het aantal besmettingen per dag richting de 2000, 3000, 4000 duizend per dag gaan, kan het niet anders dan dat Breda rekening moet houden met het feit dat juist deze expositie niet die aantallen toeschouwers zal gaan trekken als in voorgaande jaren. Het is absoluut niet mijn bedoeling om Breda Photo af te kraken, waar ik wel gewag van wil maken dat dit pamflet niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Het heeft een reden, waar de World Press Foto zich veelal richt op de toestand en de ellende in de wereld, ontkomt Breda Photo er niet aan om in deze hausse mee te gaan. Waardoor de beelden van vandaag toch een bepaald engagement naar voren brengt.