Museaal deel 6

NAPRET! Op de keper beschouwt, is het niet allemaal kommer en kwel, hooguit dat ik van de week ben bezig geweest om mijn indruk van Voorlinden uitgebreid naar voren te gaan brengen. En wanneer de noemers MOMENTUM, RENDEZ-VOUS en HIGHLIGHTS zijn, doe ik niet alleen recht aan de verschillende rubrieken die daar momenteel te vinden zijn, maar dien ik ook nog even wat beelden van juist die highlights naar voren te brengen.

Open Ended (Richard Serra).


Beperkt in het aantal foto’s, hetgeen weer het maken van keuzes veronderstelt, ontkom ik er niet aan om dit keer niet alleen het werk van Richard Serra met zijn enorme cortenstalen sculptuur (Open Ended) van 216 ton wat aandacht te schenken, niet alleen het voorspelbare bad van Leandro Erlich (Swimming Pool) aan te tippen, een Couple under an Umbrella ( Ron Mueck), maar ook een werk van de hand van Anselm Kiefer onder de noemer Die Freimaurer waar ooit mijn vader zaliger deel van uitmaakte. De Vrijmetselarij dus, waarbij broederschap en het geven van een bepaalde handdruk ervoor zorgde dat wanneer deze handdruk als zodanig gedrukt werd, er sprake was van een bepaalde (h)erkenning, waarbij het Groot Oosten (kwamen daar niet de wijzen vandaan!?) ervoor zorgde dat in hun bijeenkomsten rang en stand wegvielen, de leerling, gezel en meester niet eerder konden optreden dan wanneer zij hun meesterstuk hadden gepresenteerd en een bepaalde spiritualiteit met elkaar gedeeld werd.

Swimming Pool (Leandro Erlich)
Couple under an Umbrella (Ron Mueck)


Eigenlijk een postuum eerbetoon aan mijn vader, hetgeen door eerder genoemde Anselm Kiefer op een groot doek tot werkelijkheid is gekomen. Olieverf, acryl, terracotta, zout, staal en pastel op doek, waarbij hij niet schroomt ook lood voor zijn werken te gebruiken. Anselm Kiefer gebruikt voor zijn werk ‘Dat rosa miel apibus’ (Latijn voor: ‘De roos geeft honing aan de bijen’), hetgeen als symbool van het esoterische rozenkruisbroederschap garant staat.


Anselm maakt boeken uit lood en staal. Dit zijn twee van de belangrijkste grondstoffen die nodig zijn voor
dit proces. Daarnaast omschrijft Alselm lood als ‘het enige materiaal dat zwaar genoeg is om het gewicht van de geschiedenis te dragen…’

Die Freimaurer (Anselm Kiefer, maar mijn beeld staat uit het ‘lood’…)


Waarmee ik dit deel van deze week ga stoppen, opdat ik volgende week een andere manier van kijken naar beelden hoop te gaan vervolgen! Louwman!